Information til lejere

Pludselig opstået skade

I tilfælde af en pludselig opstået skade, som ikke kan vente til først kommende hverdag, såsom oversvømmelse, brand, strømsvigt, sprungne vandrør og lignende, kontakt da vores vagttelefon.

Går strømmen

Hvis du ikke har noget strøm i din lejlighed, kan fejlen ligge to steder:

  • Problemet kan skyldes en fejl i din elinstallation i din lejlighed.
  • Problemet kan skyldes en fejl i elforsyningsnettet udenfor huset.

 

Find selv fejlen:

Er hele din bolig uden strøm?

HPFI-relæet er afbrudt:

  1. Sluk for alle sikringer.
  2. Tænd HPFI-relæet.
  3. Tænd en sikring ad gangen.
  4. Hvis HPFI-relæet afbryder igen har du fundet den fejlramte sikring.

​​

Sluk den fejlramte sikring, og tænd for de øvrige sikringer en ad gangen.​

Er det kun en del af din bolig, som er uden strøm?

Sikringen er sprunget:

  1. Sluk for sikringen.
  2. Sluk for alle stikkontakter og lamper som forsynes fra den defekte sikring.
  3. Udskift sikringen til en af samme størrelse.
  4. Tænd for sikringen.
  5. Tænd for stikkontakter og lamper en ad gangen.
  6. Springer sikringen med det samme, er der en fejl i din installation og du skal kontakte en el-installatør
  7. Hvis sikringen springer igen har du fundet den defekte brugsgenstand.
  8. Tag den defekte brugsgenstand ud af stikkontakten eller lampeudtaget.

Hvad gør jeg?

Nogle gange kan sikringer “snyde lidt”. Selvom sikringen tilsyneladende ikke er sprunget, så prøv alligevel at udskifte den. Den lille farvede melder i midten af sikringen kan af og til fejle.

Hvis fremgangsmåden herover er fulgt, uden en fejl er fundet, skal du ringe til Ejendomsselskabet Andersen’s vagttelefon 61 70 08 08, da det kan være en stikledningssikring, der er brændt over.

Er dit HFI/HPFI relæ ikke afbrudt, eller kan du se, at dine naboer heller ikke har lys, er der sandsynligvis tale om en strømafbrydelse i hele området – ring til elselskabet i dit område.

Husdyrhold

Husdyrhold af en hver art er ikke tilladt i vores lejemål – medmindre andet er aftalt.

Indflytning/fraflytning

Indflytning

Har du sagt ja til et af vores lejemål, vil du modtage en lejekontrakt via E-mail. Denne kontrakt underskrives, og returneres til udlejer.

I kontrakten vil der være en opkrævning af depositum og forudbetalt leje, der skal betales forud for lejeperiodens start.

Depositum (også kaldet indskud), er et beløb svarende til 3 måneders husleje, der er en sikkerhed som beskytter udlejeren mod eventuelle skader, mangler eller misligholdelse af lejekontrakten, som lejeren kan forårsage. Depositummet kan bruges til at dække omkostninger til reparationer eller erstatning af beskadiget ejendom, hvis lejer misligholder kontrakten, eller efterlader boligen i dårligere stand end ved indflytningen. Depositummet refunderes normalt til lejeren ved lejemålets ophør, hvis lejemålet er opretholdt i god stand og alle forpligtelser er opfyldt.

Forudbetalt leje vil typisk svare til 2 eller 3 måneders husleje. Den forudbetalte leje kan bruges når man opsiger sit lejemål, og man vælger at bruge beløbet til betaling de sidste par måneder man bor i lejemålet.

Så snart vi modtager lejekontrakten retur underskrevet, og har registreret din betaling af depositum/forudbetalt leje, vil du modtage en lejekontrakt retur, der er underskrevet fra vores side.

Inden indflytning, indkaldes du til et obligatorisk indflytningssyn, der har til formål at fastslå ejendommens stand ved indflytningen, og dokumentere eventuelle eksisterende skader eller mangler. Det er vigtigt at dokumentere eventuelle skader eller mangler ved hjælp af billeder eller detaljerede beskrivelser for at undgå fremtidige tvister. Indflytningssynet afholdes den dag, hvor lejer får nøglerne til lejeboligen. Der laves en indflytningsrapport, som indeholder oplysninger om standen på vægge, gulve, lofter, inventar, hårde/hvidevarer og eventuelle udendørsområder.

Lejemålet overtages nymalet og ved lejemålets ophør, skal det lejede afleveres i samme stand som ved indflytningen. Malerarbejdet udføres af udlejer, men for lejers regning.

Fraflytning

Hvis du ønsker at opsige dit lejemål, så skal det ske skriftligt og sendes til vores kontor pr. e-mail. Ifølge lejekontrakten er der 3 måneders opsigelse på lejemålet, og altid til den 1. i en måned.

 Opsigelsen skal indeholde følgende informationer:

  • Lejemålets adresse
  • Lejers oplysninger: navn, telefon og mail. Er I flere, skal vi have oplysninger på alle på lejekontrakten
  • Fraflytningsdato
  • Ny adresse
  • Husk at sætte alle i lejemålet på som CC i mailen

 

Når vi har modtaget din opsigelse, vil du modtage en bekræftelse pr. e-mail, samt en tjekliste vedrørende rengøring af lejemålet. Det er vigtigt at prioritere rengøringen ved fraflytning. Er lejemålet ikke rengjort tilfredsstillende, vil dette blive gjort af professionelle, og omkostningen blive fratrukket dit depositum.

Har du ved lejemålets start indbetalt forudbetalt leje, kan du vælge at gøre brug af dette i de sidste måneder, hvor du bor i lejemålet.

Du skal fraflytte lejemålet 14 dage før opsigelsesperiodens ophør, så udlejer har tid til at istandsætte lejemålet. Ved fraflytningen, vil der blive foretaget et fraflytningssyn af lejer og udlejer, hvor lejemålet bliver gennemgået for eventuelle skader, fejl og mangler, og der sammenlignes med dokumentationen fra indflytningsrapporten. Ved fraflytning udarbejdes der en fraflytningsrapport der sendes til lejer pr. e-mail. Istandsættelse udføres således, at det lejede afleveres i samme stand som ved indflytningen. Efter lejemålets istandsættelse vil du modtage en flytteopgørelse.

Alle nøgler skal afleveres ved fraflytningssynet. Erstatning af manglende nøgler skal betales af den fraflyttede lejer.

Aflæsning af målere til el, vand og varme foretages når lejer er frigjort af lejemålet, idet der hæftes for husleje og forbrug i istandsættelsesperioden.

Husorden

Der henvises også til lejekontrakten og lejeloven.

Benyttelse af lejligheder
  • Lejer skal hurtigst muligt anmelde enhver fejl eller skade i lejligheden og dennes installationer. Benyt eventuelt kontaktformularen på hjemmesiden.
  • Det er ikke tilladt at tørre tøj i lejligheden. Vask, tøjtørring og tæppebankning må kun finde sted på fastsatte steder og tider. Tøjtørring samt luftning af sengetøj, tæpper og lignende fra vinduer eller altaner er ikke tilladt.
  • Vandspild skal undgås. Sørg altid for, at toilet og vandhaner ikke løber. Der må ikke smides noget i toiletkummen, der kan stoppe afløbet.
  • Parketgulve må kun bones, lud- eller oliebehandles, når de ikke er lakbehandlede. Kun ubehandlede og lakbehandlede gulve må efterbehandles med lak. Ved maling og tapetsering må kun anvendes lyse neutrale farver.
  • Brændsel må kun anbringes på anvist sted. Flydende brændsel skal altid opbevares efter gældende brandvedtægter og må aldrig stilles på/i trapper, gange, lofter eller kældre.
  • Altankasser må kun opsættes efter tilladelse fra udlejer.
  • Benyttelse af radio, TV, musikanlæg, symaskiner, musikinstrumenter og lignende skal ske under hensyn til de øvrige beboere og bør normalt undgås i tiden kl. 23.00 – 06.00. Boremaskiner og slagværktøj må kun benyttes under hensyn til de øvrige beboere og bør normalt ikke benyttes i tiden kl. 20.00 – 08.00.
  • Angreb af skadedyr skal straks anmeldes til udlejer.
  • Det er forbudt at holde hund, kat eller andre dyr i det lejede, jf. lejekontraktens § 10.
  • Det er forbudt at anbringe fuglebræt eller lignende udenfor vinduer eller altaner, ligesom det er forbudt at fodre herreløse fugle, katte eller andre dyr på ejendommens område.
Benyttelse af fællesarealer
  • Hvis der sker skade på ejendommen, skal den lejer der har ansvaret for skaden, anmelde dette til udlejer hurtigst muligt. Benyt eventuelt kontaktformularen på hjemmeside.
  • Affald må ikke henkastes i kælder, på trappeopgange, fortov eller fællesarealer. Husholdningsaffald skal anbringes i omhyggeligt lukkede poser i ejendommens affaldsspande eller affaldscontainere. Affald der ikke kan fjernes med den almindelige dagrenovation, skal fjernes af lejeren for egen regning og ved egen foranstaltning.
  • Kasserede møbler, papkasser o.lign. må ikke sættes på /i trapper, gange, lofter, kældre og gård. Hvis trapper, gange, murværk o.lign. svines til, skal den lejer der har ansvaret herfor, omgående gøre rent.
  • Barnevogne, cykler, knallerter o.lign. må kun stilles på de af udlejer anviste steder. Cykler og knallerter må ikke tages med op i lejligheden.
  • Hoved- og kælderdøre skal holdes lukkede. Vinduer i loftsrum, tørrerum og kælderrum skal holdes lukkede, når vejret gør det nødvendigt. De lejere der har brugsret til rummene, har ansvaret herfor.
  • Eventuelle vaske og tørrerum m.v. benyttes af lejerne efter en af udlejer fastsat turnus. Efter benyttelse skal rummene afleveres i brugbar og rengjort stand og eventuel udleveret nøgle skal leveres tilbage.
  • Leg på trapper, i porte, kældre og loftsrum er ikke tilladt.
  • Leg og ophold på fællesarealer skal ske under rimelig hensyntagen til de øvrige beboere og skal ophøre ved mørkets frembrud. Legetøj må ikke efterlades, men skal af de pågældende eller deres familie fjernes ved legetidens ophør.
  • Knallerter, motorcykler o.lign. må ikke startes i gården.
  • Parkering og vask af biler, motorcykler o.lign. må ikke finde sted på ejendommens grund. Er særskilt plads indrettet, må denne dog anvendes efter udlejerens anvisning.
  • Radio- og fjernsynsantenne må kun anbringes efter forudgående af tale med udlejer og på nærmere fastsatte betingelser. Anbringelse af antenner på tørrelofter og andre fællesrum er ikke tilladt.

Samtykkeerklæring vedrørende brug af persondata

Nedenstående er samtykke vedrørende indsamling og behandling af persondata, til oprettelse på Ejendomsselskabet Andersens venteliste og eventuelle efterfølgende lejeforhold.

Der indsamles og behandles følgende persondata: Navn, Adresse, telefon og mail. Ved efterfølgende lejeforhold indhentes cpr-nummer til brug for f.eks. tilmelding af elektricitet.

I henhold til persondataloven, giver jeg hermed samtykke til, at Ejendomsselskabet Andersen ApS indhenter og behandler persondata oplysninger i forbindelse med administration af selskabets venteliste, og mit eventuelle lejeforhold. Jeg giver også samtykke til at ejendomsselskabet Andersen kan opbevare de indhentede personoplysninger i boligadministrativ sammenhæng.

Formålet med behandlingen af ovennævnte persondataoplysninger er, at ejendomsselskabet Andersen har behov for at kunne identificere ansøgerne på ventelisten, samt til generel administration af ventelisten og eventuelle efterfølgende lejeforhold. For ansøgere der ikke har fornyet deres ansøgning inden 6 måneder, slettes deres persondata automatisk.

Fornyer du din ansøgning på ventelisten, er det således også en accept af at persondata stadig opbevares af Ejendomsselskabet Andersen, i henhold til ovennævnte formål.

Jeg kan til enhver tid få oplyst hvilke persondataoplysninger Ejendomsselskabet Andersen ligger inde med om mig, ved at henvende mig til selskabet.

Jeg er informeret om, at hvis jeg ikke længere ønsker, at selskabet benytter mit samtykke som grundlag for at behandle ovenstående oplysninger, kan jeg tilbagekalde mit samtykke, ved skriftligt at henvende mig til Ejendomsselskabet Andersen. Tilbagekaldelsen sker alene med virkning for fremtiden, og får ikke virkning for de oplysninger, som tidligere er behandlet på baggrund af mit samtykke.

Jeg er indforstået med, at en tilbagekaldelse af mit samtykke, medfører at jeg slettes fra boligselskabets venteliste og derved ikke kan tilbydes en bolig.

Jeg bekræfter ved min registrering, at dette dokument er gennemlæst, forstået og accepteret.

Indsend måleraflæsning

I de lejemål, hvor udlejer afregner forbrug af vand og varme, skal lejer hvert år til nytår, aflæse forbrugsmålerne, og indsende billeder af aflæsningen via vores kontaktformular.

Anmeld skade

Hvis der sker en skade som ikke er akut, kan du anmelde skaden på nedenstående formular.

Tag gerne nogle billeder og upload dem i formularen, sammen med en beskrivelse af skaden.